Klasy 3 a TE, 3 b TE w Budapeszcie.

W dniach 3 – 5 listopada klasy 3 a TE i 3 b TE pod opieką wychowawców – pani Ewy Zaryckiej i pani Anny Martuszewskiej – udały się na trzydniową wycieczkę do stolicy Węgier – Budapesztu. Już o godzinie 5.00 autobus odjechał z Nowego Targu. Po przyjeździe na miejsce zastaliśmy piękną słoneczną pogodę.

Najpierw  przeszliśmy przez Plac Bohaterów jeden z największych i najważniejszych placów w Budapeszcie. Na środku wznosi się 36-metrowa kolumna archanioła Gabriela, który według legendy miał okazać się pierwszemu królowi Stefanowi i nakazał przyjęcie korony.

Następnie przejechaliśmy autokarem na Wzgórze Gellerta. Stamtąd podziwialiśmy cudowne widoki miasta i Dunaju. Wzgórze to ma wysokość 235 metrów, a nazwę zawdzięcza biskupowi Gellertowi, który właśnie tutaj miał zostać zamordowany przez pogan (według legendy spuszczono go ze szczytu w drewnianej beczce).

Spacerowaliśmy również po Lasku Miejskim, gdzie mogliśmy zobaczyć ogród zoologiczny, cyrk, wesołe miasteczko Vidam Park i spore sztuczne jezioro. W parku oglądaliśmy  również pomniki, w tym słynny pomnik Anonima. Na uwagę zasłużył także bajkowy zamek Vajdahunyad, który powstał w XIX w.  Niedaleko znajduje się Szechenyi furdo, największe w mieście kąpielisko, które zostało przez nas odwiedzone.

Później przeszliśmy na wyspę świętej Małgorzaty, która jak się dowiedzieliśmy została sztucznie utworzona z trzech, leżących blisko siebie pomniejszych wysp w 1950 roku przy okazji prac związanych z regulacją Dunaju. Dzisiejszą nazwę, wyspa, zawdzięcza córce węgierskiego króla Beli IV, św. Małgorzacie, która spędziła większość swojego życia właśnie tam, w zbudowanym w połowie XIII wieku klasztorze dominikanek.

Po przyjeździe do hotelu, rozpakowaniu bagaży i obiadokolacji udaliśmy się do swoich pokoi na odpoczynek.

Rankiem wyjechaliśmy na zwiedzanie miasta. Przed Kościołem Świętego Macieja spotkaliśmy naszego przewodnika który oprowadził nas po Budapeszcie. Mogliśmy podziwiać Starówkę Budańską, Baszty Rybackie, Most Łańcuchowy i Bazylikę Świętego Stefana. Następnie zorganizowany został czas wolny na ciepły posiłek. Około godziny 15.00 odbyliśmy rejs statkiem po Dunaju. W trakcie zachwycaliśmy się bajecznym widokiem Budapesztu w zachodzie słońca.

Następnego dnia, po zjedzeniu śniadania i spakowaniu bagażu wyruszyliśmy w stronę miasta Szentendre. Tam zwiedziliśmy jedyne na świecie Muzeum Marcepanu. Przejeżdzając przez Wyszehrad nie mogliśmy oderwać wzroku od malowniczego widoku zamku i zakola Dunaju. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze w mieście Estergom. Tam zobaczyliśmy bazylikę nazywaną „Węgierskim Watykanem”.

Na następnym zaplanowanym postoju, na Słowacji, mogliśmy zjeść ciepły obiad. Następnie wyruszyliśmy w kierunku Nowego Targu, gdzie dotarliśmy około godziny 19.00.

Wycieczka odbyła się w miłej i radosnej atmosferze, a w razie szaleństw czuwały nad nami panie wychowawczynie wraz z dwoma mamami naszych koleżanek. Warto było zobaczyć tak piękne miejsca, widoki i zabytki.

Wszyscy jednomyślnie stwierdziliśmy, że Budapeszt to miasto, które jeszcze niejednokrotnie odwiedzimy.